PANAS! Pekerja Malaysia makin tertekan, kerja lebih masa, terdedah kepada penyakit kronik! - SABAH VACANCY

SABAH VACANCY

KERJA KOSONG SEKTOR SWASTA DAN KERAJAAN DI SABAH 2024



 Channel Telegram Rasmi Sabah Vacancy 




8 May 2021

PANAS! Pekerja Malaysia makin tertekan, kerja lebih masa, terdedah kepada penyakit kronik!


Pekerja Malaysia makin tertekan, kerja lebih masa, terdedah kepada penyakit kronik

MUHAMMAD AMNAN HIBRAHIM

SHAH ALAM - Pekerja di Malaysia terpaksa bekerja lebih masa demi memenuhi keperluan kos sara hidup yang semakin tinggi di samping keadaan semasa disebabkan pandemik Covid-19.

Perunding Keselamatan dan Kesihatan Awam, Mohd Soffian Osman berkata, perubahan budaya kerja akibat penularan Covid-19 meningkatkan lagi tekanan terhadap pekerja yang sebelum ini sudah pun terpaksa melakukan kerja yang lebih bagi meneruskan kelangsungan hidup.

Menurutnya, trend bekerja lebih masa dilihat sudah pun menjadi satu kebiasaan bagi pekerja di Malaysia dalam beberapa tahun belakangan ini demi mencari pendapatan tambahan.

“Kalau kita lihat, sebelum Covid-19 isu ini berlaku kerana mereka yang bekerja akan buat kerja sampingan sehinggakan ada yang terpaksa buat lebih daripada satu pekerjaan.

“Tidak dinafikan isu (bekerja lebih masa) itu ialah perkara yang benar-benar terjadi dalam kalangan pekerja di Malaysia. Ia bukan hanya melibatkan kumpulan B40, saya percaya M40 pun turut terjejas,” katanya kepada Sinar Harian pada Jumaat.

Tegasnya, trend bekerja lebih masa secara umum dihadapi oleh pekerja dalam semua sektor pekerjaan.

“Situasi itu tidak hanya berlaku dalam beberapa sektor yang lazim seperti industri pengeluaran atau pengilangan, pembinaan dan keselamatan,” kata beliau lagi.

Mengulas mengenai kesan yang dibawa akibat pandemik Covid-19, Mohd Soffian berkata, budaya kerja baharu yang diperkenalkan selepas penularan wabak itu juga menyebabkan ramai pekerja berhadapan dengan keperluan untuk bekerja lebih masa.

Jelas Mohd Soffian, perubahan persekitaran tempat kerja seperti terpaksa bekerja dari rumah (BDR) dan pekerja perkhidmatan p-hailing yang bergantung kepada jumlah komisen turut menekan pekerja mereka.

“Kini, ramai individu yang dibuang kerja mengambil keputusan untuk mendapatkan pendapatan melalui sektor gig ekonomi seperti p-hailing.

“Untuk situasi kerja yang lebih konvensional seperti itu, mereka menggunakan sistem bekerja berdasarkan komisen dan jumlah perjalanan yang dilakukan yang secara tidak langsung mendesak kepada bekerja lebih masa.

“Untuk yang terpaksa BDR, situasi itu juga memberikan tekanan kepada mereka. Kalau dahulu waktu pejabat mereka bekerja hanya dari 9 sampai 5 petang. Tetapi bila BDR ini waktu sudah tidak tetap dan pastinya bebanan kerja turut bertambah,” ujarnya.

Beliau berkata, isu tersebut yang pastinya menambahkan bebanan dan waktu kerja bukan sahaja dihadapi oleh pekerja swasta, malah pekerja kerajaan seperti guru dan pegawai kesihatan juga didapati terkesan.

“Sekalipun Pengajaran dan Pembelajaran dari Rumah (PdPR), mereka sebenarnya terbeban dengan tugas yang berat sewaktu bekerja di rumah. Mereka perlu mengajar, semak kerja, buat perancangan dan sebagainya.

“Saya melihat rakan-rakan guru melakukan PdPR ini lebih terkesan kerana bekerja dari rumah,” jelas beliau.

Bagi menangani isu tersebut, Mohd Soffian berkata, meskipun Akta Pekerja 1955 telah menetapkan had dan hari bekerja maksimum kepada pekerja di Malaysia, faktor pemantauan yang lemah menjadi punca utama mengapa perkara itu terus berlaku.

Selain itu, beliau berkata, perundangan sedia ada juga belum mencukupi bagi mengawal perkara itu daripada terus berleluasa kerana kebanyakan pekerjaan yang bersifat konvensional seperti e-hailing ataupun pekerjaan gig tidak tertakluk di bawah akta sedia ada.

Tegasnya, sekiranya budaya kerja lebih masa terus diamalkan pekerja di Malaysia berpotensi untuk terdedah kepada pelbagai masalah kesihatan dan keselamatan.

“Bila bebanan dan waktu kerja itu berlebihan serta tidur yang tidak mencukupi, maka antara isu yang paling besar adalah stres. Mereka yang stres ini akan terdedah kepada penyakit jangka panjang lain dan antara yang sering dibincangkan kini ialah penyakit mental.

“Mereka juga akan terdedah kepada risiko penyakit kronik seperti darah tinggi, strok, sakit jantung,” katanya.

Sumber: Sinar Harian